Med nytt og forbedret saltesystem fra Epoke og et skikkelig bredt sett med brøyteskjær fra Mähler, vil den nye bilen sørge for mer effektiv salting og brøyting av E6 gjennom Østfold. Bilen er satt opp kun for jobbing på E6, og kan ikke brukes på mindre veier på grunn av bredden.

Konseptbil

Utstyret er spesielt utviklet for salting og brøyting på E6 og er i så måte en konseptbil. Med sideskjæret slått fullt ut har slike biler vanligvis en brøytebredde på rundt 4 meter. Med det nye oppsettet kan denne bilen brøyte imponerende 5,7 meter i bredden, dermed får den også ryddet hele veiskulderen. Dette er også grunnen til at den kun kan kjøres på E6, den er rett og slett for bred for noen annen veistandard. Når snøen kommer kjøres denne bilen bak i tandem med en bil som har vanlig oppsett.

Mer effektivt

Vanligvis bør en saltbil holde mellom 40 og 50 km/t, om ikke mye av saltet skal havne i grøfta. Kombisprederen fra Epoke kan spre i hastigheter opp til 90 km/t ved hjelp av dyser som sprøyter ferdig fuktet salt på veibanen. Det brukes mindre saltfraksjoner som blandes med væske, ved prevantiv salting brukes kun væskeform.

Farten gjør at bilen ikke er en hindring på E6 og at man rekker over et større område på kortere tid. I tillegg har det befuktede saltet den fordelen at det blir liggende og at den kjemiske prosessen allerede er i gang før den treffer veibanen. Ved hjelp av dysene kan man stille inn bredden man vil sprøyte, for eksempel tre felt om bilen ligger i midterste. Mindre salt går til spille i grøfta som gjør at saltet rekker lenger og sparer bilen for hyppige påfyllingstopp, vinn/vinn med andre ord. Utstyret gir en høyere restsaltverdi på veien med mindre ressursbruk.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!