Innenfor dørene i bygning nr. 280 på Scania-fabrikken i Södertälje, sitter det til enhver tid mennesker som svarer på telefonopprigninger fra Scania-sjåfører som har fått problemer med kjøretøyet. Om du står langs landeveien med en Scania som ikke fungerer, ringer du det samme nummeret om du er i Norge eller et annet europeisk land. Det samme gjelder for sjåfører fra de andre nordiske landene. Det som er felles for alle telefonnumrene er at de er koblet opp mot Scania Assistance-senteret ved fabrikken i Södertälje.

Scania Assistance koster ikke deg som kunde noe ekstra. Som nordmann ringer du +47 22 32 17 00, dette er nummeret du skal ringe samme hvor i verden du måtte befinne deg med Scaniaen din. Det som er viktig å ha klart på forhånd er chassisnummer (eller i hvert fall registreringsnummeret), navnet på eieren av kjøretøyet og eierens organisasjonsnummer. Og så er det selvfølgelig greit å vite hvor man er, slik at servicebilen finner frem til deg.

Når medarbeideren på Scania Assistance har mottatt denne informasjonen, starter arbeidet med å få kartlagt problemet. Alle data legges inn i et datasystem og umiddelbart kommer all informasjon om kjøretøyet opp på skjermen hos Scania.

Scania har en filosofi om at en Scania skal være VOR (vehicle on road) og har derfor satt som krav at kjøretøyet skal være tilbake på veien innen 24 timer.

Rundt om i Europa er det elleve Scania Assistance-senter. Disse dekker 28 europeiske land og det er totalt 850 verksteder som har 24-timers service. Til sammen utfører disse verkstedene rundt 150.000 små og store reparasjoner årlig. Reparasjoner som er utført i forbindelse med at sjåfører har ringt til Scania Assistance.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!