Selv om det etter hvert har blitt mange aktører på varebilmarkedet, tror vi Ford Transit er alene om å kunne leveres med henholdsvis forhjulsdrift, bakhjulsdrift eller allhjulsdrift. Det gjør at tilhengere av det ene eller andre kan velge og vrake blant Fords varebiler.

Det begynner å bli en god del år siden dagens Transit-modell ble lansert. Ok, det har da skjedd endringer siden den gang, men bortsett fra front og interiør, ser bilen i bunn og grunn lik ut fortsatt. Men har det skjedd store forandringer? Vi lånte en splitter ny utgave med firehjulsdrift for å finne det ut. Kjøreopplevelsen er kvikk. Dette er rett og slett en bil med futt i. Og den sekstrinns kassa opplevde vi som relativt presis og fin i gearskiftene. At også Ford har valgt å plassere gearspaken på en konsoll på dashbordet er positivt, ikke minst hvis man sitter tre i bilen.

Derimot savner vi sårt en justeringsmulighet på rattet. Transit har gode instillingsmuligheter på førersetet, men uten justerbart ratt oppnådde vi ikke en optimal sittestilling. Ellers synes vi også de utvendige speilene burde vært plassert høyere opp på karosseriet. Slik de er på Transit må man se ned for å følge med i speilene. De store innvendige hjulhusene gjør at vi blir sittende med venstre beinet oppe på hjulhuset når vi kjører. Alt i alt oppfatter vi Ford Transit som en velkjørende varebil som har vært med litt lenge. Men den er den eneste i klassen som kan skilte med drift foran, bak eller begge deler, og den holder fortsatt koken!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!