Nesten daglig har telefonen ringt her på hjemmekontoret. Til alle døgnets tider. Det gjør den for så vidt alltid, men de siste ukene har svært ofte åpningssalven fra oppringer omhandlet en eller annen tunnel. En stengt sådan.

Man trenger ikke kjøre mer enn en halvtime fra Bergen, før Arnanipatunnelen står for tur. Her jobber de med et eller annet om nettene, som sender store og små biler ut på en smal og 15 minutter lang omvei.

En halvtime senere dukker Hettetunnelen på E16 opp. Dette er en av de 249 tunnelene mellom Bergen og Voss. (Det føles i hvert fall slik¿)

Her er det skrubbing av en rasfarlig fjellside som fører til stenging i perioder. Som regel for liten tid til å få en fullgod pause, men mer enn nok tid til å få ytterligere tidspress på turen videre til Oslo.

Nå er det fri flyt helt til Flengjatunnelen, mellom Gudvangen og Flåm. Også her er det kolonnekjøring og ventetid.

En halvtime senere når vi verdens lengste. Som selvsagt akkurat nå går på verdens lengste vaskeprogram. Kolonnenetidene mellom de to sistnevnte tunnelene åpner for hasardiøse og adrenalinfremmende kjøreadferd både for store og små.

For de som sikret seg beste startspor og vant fartsetappen mellom Flåm og Aurland, vanker det premie.

En kjøretur i nedsatt hastighet forbi stillestående vaskebiler, som sikkert venter på mannskapene som er til middag på Håbakken.

Men selvsagt finnes det alternativer. Hardangervidda ligger der, vakker som bare en nasjonalpark kan. Og nå er også Vallaviktunnelen åpnet igjen etter sine tilmålte stengte uker i forbindelse med Hardangerbrua.

Og så har vi jo Haukeli. Et ekstra spenningsmoment er selvsagt gamleveien opp Austmannalia, men pokker heller. Vi skal jo kjenne at vi lever!

Tunnelen skulle åpnes i morgen, men i Austmannalia er det så mye stein at det vil ta et par uker til å sikre fjellet for nye spontanaborter over tunnelportalen.

Alt har en ende. Også tunnelene. De har til alt overmål to.

Det kunne vært verre. Vi må velge å se det positive i det. Hadde det rast og gått hull i taket på en av våre undersjøiske tunneler, hadde den nok blitt stengt i månedsvis. Og det hadde gått med usannsynlige mengder med tyggegummi for å holde vannet ute.

Og mens vi er inne på forutsigbarhet for transportbransjen. Nå er kolonnekjøringen på fjellet i gang.

God tur.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!