Når det nye vogntoget inntar skiarenaene ser det kanskje ut som en vanlig toakslet citytrailer som henger bak Scania trekkvogna, men skinnet bedrar. Ved hjelp av hydraulikk forvandles den 13,6 meter lange semitraileren nemlig til en 60 m2 stor topp moderne arbeidsplass, der skiene til våre beste utøvere blir preparert etter alle kunstens regler. Vi regner med at konkurrentene bare blir stående å måpe av Norges Skiforbunds nye smørebu. "Det gjelder å slå konkurrentene allerede før konkurransen starter", er smøresjef Knut Nystads lakoniske kommentar.

Nå er det ikke skiforbundet som har handlet inn hengeren som har en prislapp på over 4 millioner kroner. Det er det selskapet Leinavatn AS, et selskap som blant står bak selskapet Transport Nord, som står for. Skiforbundet leaser vogntoget i skisesongen. Utenom dette kommer selskapet til å leie ut showhengeren også til andre interessenter. Men at traileren er skreddersydd oppgaven som smørebu er det ingen som helst tvil om.

- Vi er meget imponert over våre samarbeidspartnere i dette prosjektet. Uten selskap som Skab og Norsk Scania tror vi ikke det hadde gått like greit. Vi er eksperter på skisport, men har ingen peiling på transport. De andre har derimot mer peiling på det enn på ski. Kontrakten på byggingen var i boks i midten av september og nå står hengeren ferdig allerede. Jeg er imponert, sier Nystad til tungt.

Ved hjelp av hydrauliske støttebein kan hengeren justeres opp så den står vannrett. Og den 2,5 meter brede traileren har hydraulisk flyttbare sidevegger som gir hengeren en innvendig bredde på 4,48 meter når den er ferdig rigget opp. Strømforsyningen er fleksibel og man kan velge mellom 3-fas, alternativt 1-fas. I tillegg har traileren to dieseldrevne nødaggreagat i backup. Det finnes også to dieseldrevne varmeaggregat som kan sørge for varme i hengeren under transport og der det ikke er tilgang på strøm. Disse kan fjernstartes ved hjelp av mobiltelefon.

- Vi har tidligere levert en "smørebu" til svenskene, men den er bygget som et skap på en Scania Crewcab. Sammenlignet med denne blir det bare for smågutten å regne. Noen av utfordringene vi har hatt med denne traileren har vært å klare å bygge en så stor utskyvbar del. Hele 12,7 meter av semiens totale lengde kan skyves ut. Ellers er skapet isolert da den skal brukes i områder med kulde ned mot minus 30 grader, kan Dag Nordvik i Skab Norge fortelle oss.

Av andre ting kan nevnes bakløfter der man kan dra ut et stort mobilt lager med ski som blir en isolerende del av traileren når den står rigget opp, individuelle strømuttak og arbeidsplasser til 10 - 12 smørere, stroppesystem for alle skiene (totalt har hengeren med seg opp til 600 par ski), takterasse for 10 - 15 personer (med rekkverk), avanserte ventilasjonssystemer og parabolopplegg med flatskjer TV. Scania og Transport Nord har opplegget klart for å ta seg av eventuelle driftsproblemer som kan oppstå, slik at smørebua kommer fram uansett.

At nettopp Skap fikk jobben med å bygge hengeren er vel ikke så unaturlig med tanke på navnet. Skab står nemlig for Specialkarosser AB. Nå håper og tror de på flere slike spesialtrailere.

- Skal vi dømme ut fra oppmerksomheten og interessen traileren fikk under verdenscuprennet på Beitostølen forrige helg, tror jeg vi har gode muligheter for flere slike leveranser til andre landslag i Europa, avslutter en ikke så rent lite stolt Dag Nordvik i Skab Norge.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!