Sent i går kom den overraskende beskjeden fra konsernledelsen i MAN: Toppsjef Håkan Samuelsson forlater MAN etter eget ønske med umiddelbar virkning.

- Dette kommer som en total overraskelse, forteller analytikere som Dow Jones Newswire har kontaktet. - Det har ikke vært gitt noen signaler om dette, og fratredelsen vekker mange spørsmål, skriver de. Også internt i MAN var dette uventet. - Vi er fullstendig overrumplet. Han hadde overhodet intet press på seg, forteller MANs talsperson Stefan Straub til Bloomberg sent mandag kveld.

Ifølge pressemeldingen som selskapet selv har sendt ut, vil svenske Samuelsson støtte sin etterfølger og hjelpe ham videre i rollen for å utøve vervet. Som midlertidig etterfølger har styret valgt Georg Pachta-Reyhofen. Han har ansvaret for diesel-divisjonen i konsernet og vil jobbe med dette parallelt.

Samuelsson selv hevder at han håper avgjørelsen vil hjelpe MAN med en frisk start for videre utvikling av selskapet, og han blir naturligvis i vante termer takket av styret for jobben han har utført for selskapet.

I mellomtiden vrimler det av spekulasjoner blant tysk presse.

MAN ble for en tid tilbake rammet av en stor bestikkelseskandale, der selskapet er mistenkt for å ha gjemt bestikkelser i lastebiler og busser til kjøpere. Ikke mindre enn 16 millioner euro skal ha blitt utbetalt på denne måten og mer enn 100 mistenkte er under etterforskning. Opprullingen har allerede kostet mange toppsjefer jobben, men ifølge anklageren, Thomas Steinkraus-Koch, er ikke Samuelsson mistenkt i saken. - Vi kan ikke si at det er noen sammenheng, forteller han.

Utredningen skal dog vise til nye opplysninger i saken i løpet av denne måneden. Disse kan ha fått styret til å vurdere Samuelssons rolle. Den tyske avisen Handelsblatt skriver tirsdag morgen at det hele kan dreie seg om politisk skyld, og ikke juridisk skyld. Hvorvidt fratredelsen skyldes skandalen, er dog et åpent spørsmål, skriver avisen.

Samuelsson fikk stor oppmerksomhet i 2006 og 2007 for sine forsøk på å slå Scania sammen med MAN. Etter at Scanias hovedaksjonærer Invest og Volkswagen, avviste forslaget, ble det lagt foreløpig på is, men etter at Investor i fjor våres solgte sine Scania-aksjer til MANs hovedeier Volkswagen, har det hele ligget og ulmet igjen. Også VW sin styreformann, Ferdinand Piëch, ønsket å fullføre denne ambisjonen.

Ifølge Bloomberg News ble tonen mellom MANs Samuelsson og Scanias Leif Östling utviklet til en ren ordstrid etter hva som ble ansett for et svært fiendtlig bud på Scania. En teori for avgjørelsen om MAN-sjefens avgang lyder dermed slik at en sammenslåing vil være umulig før én av dem forlater sin post.

Det blir mange spekulasjoner.

Hva som nå skjer, er ikke godt å si. Men vi blir ikke overrasket om vi nå - uansett bakgrunnen for fratredelsen - er ett skritt nærmere en sammenslutning av MAN og Scania kontrollert av Volkswagen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!