Det er utrolig hvilken interesse det er rundt nyheter som går på lastebiler, som oftest om de to svenske bilmerkene og i særdeleshet om Scania. Med slagordet "King of the Road" må det jo føles litt bittert at andre lastebilprodusenter overgår dem hva gjelder effekt og moment. Først kom MAN TGX V8 på banen med 680 hk og 3000 Nm. Ok, Scania med 620 gamp har samme moment som MAN, men effekten er tross alt 60 hester lavere, og selv om det er momentet man har mest bruk for er det liksom hestekrefter "alle" snakker om (selv om effekten faktisk skal oppgis i kW). Så kom nye Volvo FH16 på banen og kuppet alle med en rekkesekser på 700 hester og et dreiemoment på 3150 Nm. Dermed vant de ikke bare på effekt, men også på moment.

Hva så?

Scania-fantastene ute på veiene fikk vann på mølla. "Hva skjer med Scania? Når kommer den nye motoren? Blir den på mer enn 700 hk?", ja spørsmålene er mange og det ser ikke ut til at spekulasjonene avtar. I forbindelse med introduksjonen av nye R-serien regnet mange det som sannsynlig at det ville befinne seg en ny V8 mellom rammevangene. Derfor ble mange skuffet da vi avslørte at ny motor ikke var blant nyhetene ved introduksjonen. Men det var liten tvil om at noe var på gang. Ikke minst på grunn av den nye grillen med større inntak for luft til kjøling, samt det faktum at fronten av ramma har blitt 7 cm bredere for å gi bedre plass til luft rundt motoren. Dessuten benekter ikke Scania-ansatte på høyt nivå i Sverige at det kommer en ny motor, de vil bare ikke si når.

På den store Intermat-messa tidligere i år viste Scania fram en ny industrimotor, en V8 på 16,4 liter (mot dagens 15,8 liter) med effekter og momenter som 550 hk/2632 Nm, 650 hk/2872 Nm og 700 hk/2938 Nm. Og med mindre Scania har lyst til å brenne av alt for mange penger, sier det seg selv at denne motoren også er beregnet på lastebil. Antagelig med andre effekter og momenter enn på industrimotorene. Vi vet fra før at de tar ut mye mer enn 620 hk av marineversjonen av dagens V8.

Februar

Vi har fått, og får stadig inn tips om Scanias neste V8er. Enkelte er etter vår mening bare hentet fra ryktebørsen, mens andre mener vi det er hold i. Dette har foregått i hele høst og etter en gjennomgang av alt sammen, i tillegg til våre egne erfaringer, har vi grunn til å tro at Scania R-serie med ny V8-motor ikke er langt unna.

Vårt "stalltips" er at trinn to i den nye R-serie-raketten lanseres neste år, og vi tror ikke vi tar mye feil hvis vi sier at Scania R-serie med ny, brummende V8er lanseres i februar 2010. Det vil passe perfekt for å få ytterligere fokus på den nye lastebilserien. Rett og slett en innertier for å holde interessen rundt merket ved like. Det eneste som kanskje kan få lanseringen til å bli utsatt er om lastebilmarkedet fortsetter å dale ytterligere. Man ønsker jo selvsagt å finne kunder til den nye prestisjemodellen. Men slik verden ser ut i dag virker det som om fallet i lastebilsalget i Europa har stagnert. Dermed er det gått håp om å gå lysere tider i møte - med ny V8er på plass under førerhuset. Men om det er en ekte Scania-motor gjenstår å se. Kanskje de bare har økt slagvolumet på MANs 16,2 liter ørlite grann?

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!