- Opp til 30 prosent lavere drivstofforbruk, lave utslipp og et lavt lydnivå gjør hybriden til et meget interessant valg, sier Rob Stubbs, direktør for bilparken hos Veolia, London og Storbritannias ledende operatør av renovasjonstjenester. Selskapet har bestilt en ny renovasjonsbil, og vil derfor gjerne være med å teste og utvikle teknologien sammen med Volvo Trucks.

Samme konsept, nye komponenter

Den nye renovasjonsbilen er en oppgradert versjon av de felttestbiler som har kjørt i Stockholm og Gøteborg i de siste 18 månedene. Akkurat som disse, er den nye renvoasjonsbilen en såkalt parallellhybrid. Det innebærer at den har to separate drivlinjer, en for diesel og en for el, som kan brukes hver for seg eller sammen. Fordelen med dette er at de ulike kraftkildene kan utnyttes der det er mest drivstoffeffektivt - elmotoren ved lave turtall og dieselmotoren ved høye.

- Grunnkonseptet er det samme, men alle komponenter og all programvare er oppgradert, sier Fredrik Bohlin, resultatansvarlig for hybrider hos Volvo Trucks. Utviklingen går ekstremt raskt, og teknologien i vårt nyeste testkjøretøy er meget nær en produksjonsferdig løsning.

Den nye renovasjonsbilen har elektrisk servostyring, helt nytt styringssystem og et forfinet batterisystem for å optimere batteriets ytelse. Lasting og søppelkomprimering skjer helt elektrisk med hjelp av en plug-in-kompaktor, som lades via strømnettet. Også batteriet er nytt med forbedret pålitelighet og økt levetid.

I følge Fredrik Bohlin vil en begrenset serieproduksjon av hybrider starte tidligst i 2012, noe som er litt senere enn den opprinnelige planen. Forskinkelsen skyldes den globale finanskrisen som har påvirket både Volvos produktutvikling og kundenes investeringsvilje.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!