Det finnes en hel masse juryer som kårer både det ene og det andre. Innen vårt interesseområde er det stort sett snakk om kåringen av varebiler, lastebiler og busser. Det er flere årsaker til at vi i redaksjonen ikke er spesielt opptatt av disse kåringene. For det første synes vi ikke en jury med journalister skal ta på seg oppdraget med å kåre en vinner av et nyttekjøretøy. Den dommen overlates best til de proffe - nemlig brukerne. Videre har vi opplevd mer enn en gang at det finnes fagjournalister i flere av disse juryene som ikke engang har førerkort for det kjøretøyet de er med på å kåre. Da blir det hele litt for dumt, spør du oss.

Allikevel er det jo en hel del som er opptatt av disse kåringene, og derfor skriver vi litt om dette temaet allikevel.

Tidligere har vi fortalt at nye Scania R-serie ble "Truck of the year" (bombe?). Her har juryen blant annet uttalt følgende: "Nyeste versjonens mer aerodynamiske førerhusfasong minsker ikke bare drivstofforbruket, men øker også luftgjennomstrømningen til motorrommet"! Hallo, mer aerodynamisk førerhusfasong? Det er jo bare snakk om en ny grill, jo! Ja, ja, nå har også varebiljuryen sagt sitt "and the winner is"¿¿Nissan NV200.

"Juryen var spesielt imponert over det faktum at Nissan har designet et kompakt nyttekjøretøy som setter nye standarder med tanke på innvendig plass i forhold til sine ytre dimensjoner" heter det i juryens begrunnelse.

Nissan NV200 er 4,4 meter lang, 1,86 meter høy og 1,69 meter bred. Innvendig kan den laste gjenstander som er mer enn 2 meter lange, og kan laste to EUR-paller på en gang. Vareromsgulvet skal være det laveste i klassen med 52,4 cm fra bakkenivå. Resultatet er et varerom på 4,2 m3, noe som i følge Nissan er 25% mer enn sine konkurrenter. NV200 er tilgjengelig i Europa I vare- og kombiversjoner. Bilen er allerede på det japanske markedet der den raskt ble markedsleder med mer enn 40% markedsandel. Bilen introduseres i Europe denne måneden, men når den kommer til Norge er i skrivende stund usikkert. Selv med tittelen "Van of the Year" tror vi Nissan-folket skal jobbe hardt for å ta opp kampen med Volkswagen og Toyota om en pallplass på det norske varebilmarkedet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!