Senere i går annonserte Volvo at de ønsker å avslutte samarbeidet og at alle aksjer selges. Avtalen innebærer at Sinotruck og CNHTC forplikter seg til å kjøpe alle Volvos aksjer i samarbeidsbedriften Jinan Huawo Truck Corporation, der Volvo eier halvparten.

Volvo har slitt på Kina-fronten og fabrikken har lagt øde siden 2007 etter at Volvo-kopien Ho Wo kom på markedet. Mange vil hevde at Volvo rett og slett ble lurt av den kinesiske samarbeidspartneren.

Les også: Derfor mislykkes Volvo i Kina

Da det derfor i sommer ble kjent at MAN kjøpte 25% av Sinotruck, kommer avviklingen neppe som noen stor overraskelse. Selv uten samarbeidsproblemer ville det vært lite trolig at to europeiske produsenter kan samarbeide med samme konsern i Kina.

Volvokonsernet satser nå istedet videre i Kina via Nissan Diesel.

Men også MAN har slitt med kopier i Kina. For kort tid siden ble en turbuss identisk med Neoplan lansert. Les: MAN vant saken

Det kinesiske markedet er for stort til at man kan utelate det, samtidig som utfordringene er så store at man skal holde tungen i rett munn for å lykkes.

Vi tipper det kommer flere overraskelser fra den fronten.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!