Varebilene til Peugeot kommer ikke med firehjulsdrift ferdig fra Peugeot-fabrikken, men de leveres som 4x4 allikevel. Hvordan kan det ha seg? Jo Peugeot har valgt en kyndig fransk samarbeidspartner som heter Automobiles Dangel S.A. som er spesialister i å konvertere standardbiler fra vanlig landeveisbil, til en aldri så liten fjellgeit. De står for ombyggingen av blant annet Peugeot Expert og Boxer, samt forrige utgave av Peugeot Partner. Sistnevnte modell kom i ny tapning for en tid tilbake, men foreløpig har disse bare vært å få med vanlig forhjulsdrift. Men de som ønsker seg bedre framkommelighet på den nye Partner trenger ikke å vente lenge. Dangel har for lengst startet planleggingen av produksjonen og den norske importøren Peugeot Norge har for lengst lagt inn bestillingene. Der i gården regner man med å kunne levere de første Peugeot Partner 4x4 "by Dangel" i månedsskiftet februar - mars neste år.

For å kunne gi en liten smakebit av den nye bilen allerede nå, har vi vært i Frankrike og besøkt Dangel, som holder til i den lille byen Sentheim i Alsace. For den vininteresserte forbindes kanskje ikke Alsace først og fremst med produksjon av firehjulsdrevne biler, men heller med særdeles gode viner - ikke minst hvitviner. Men i dette distriktet har de også god greie på mye annet.

Hva gjør så Dangel med Peugeot Partner for å gi den bedre framkommelighet? Først og fremst utvikler de sine egne deler som så produseres av underleverandører. Man endrer på fjæringen slik at bilen får en noe høyere bakkeklaring, i tillegg legger man på en beskyttelsesplate under motor og gearkasse. Legg til en fordelingsgearkasse en mellomaksel og drivaksler bak, samt en viskokobling, og vips - man har en firehjulstrekker. At man kan velge mellom å bare benytte seg av forhjulsdriften (Eco2WD) eller velge Auto4WD ved hjelp av en liten bryter er også positivt. Står bryteren i Auto-possisjon har man drift bare foran inntil an får hjulspinn, da kobles bakhjulene inn, men ved å velge Eco-posisjonen ved kjøring på greit underlag, slipper man at fordelingskassa og mellomakselen bak til viskokoplingen går rundt. Dermed sparer man ca. 5% drivstoff.

For de som har de mer ekstreme forholdene kan Partner utstyres med differensialbrems, alternativt differensialsperre i kombinasjon med et ekstra lavt startgear. Vi fikk prøve oss på mange utfordringer utenfor alfarvei i Alsace og ble imponert over bilens egenskaper. Det er jo ikke snakk om en fullblods offroader, allikevel taklet den oppgaver vi ikke hadde trodd den skulle takle. Dette bør være et godt alternativ for de som har behov for en moderne liten varebil med ekstra god framkommelighet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!