Volvo hevder i et intervju med Dagens Industri forleden at de sliter med å få betalt for lastebilene de har solgt på kreditt. Tilsammen har Volvos finansieringsselskap, Volvo Financial Services, lånt ut 100 milliarder kroner, og er nå tvunget til å reservere nær to milliarder kroner for usikre lån. Det er lavkonjunkturen som har skapt tilbakebetalingsproblemer for mange, og størst er problemene i Østeruopa og Spania. En rekke lastebiler er allerede tatt tilbake, men også salget av disse går tregt, forteller Volvo til avisen. Så langt i år har kreditt-tapet økt med 660 prosent.

I dag får tungt.no opplyst fra Sverige at AB Volvo har tatt opp et obligasjonslån i USA på 5,2 millarder svenske kroner. Volvos regnskap viser et underskudd for tredje kvartal på 4,1 mrd. svenske kroner og enkelte analytikere tror at AB Volvo må foreta en nyemmisjon eller selge enkelte deler av virksomheten for å styrke likviditeten.

Men Volvo sliter selvsagt ikke alene. Scania-sjef Leif Östling hevder i en kommentar i dag til The Swedish Wire at EU-politikerne lever i sin egen verden uten å være klar over problemene i lastebilindustrien.

Östling møtte torsdag EU-representanter i Bryssel for å prate om nettopp finansiering. Han poengterte at lastebilindustrien har opplevd en større markedsnedgang enn personbilsiden. Nedgangen på lastebilsiden har i snitt vært 50% og i enkelte tilfeller så mye som 80%.

- Det er den største nedgangen jeg noensinne har sett, og dette er hva vi har kommet for å fortelle politikerne, fortsatte Östling. Scanias tall for tredje kvartal viste forøvrig en gevinst på 278 millioner svenske kroner, hvilket er tilsynelatende sterkt under de rådende forhold.

Under politikermøtet poengterte Scania-sjefen sammen med direktørene for bl.a. Iveco, Daimler-Benz og DAF at de ønsker tilgang til finansiering fra den Europeiske Investeringsbanken, EIB. De ser ingen oppgang i markedet før 2011 og brukte samtidig anledningen til å fortelle hvor mye utviklingen av Euro-6 koster. En kostnad som for tiden er tung å bære.

En forsterkende effekt - som har vært lite omtalt - for det dårlige lastebilsalget er forøvrig at ettersom mange biler nå står, blir de heller ikke slitt ut. Før nye biler kjøpes, må de "gamle" ha gått noen mil. Mange skiftet bilpark like før krisen kom. Derfor vil det ta tid selv etter at transporten økes før nybilsalget følger.

Det hele koker ned til Agatha Chrisites uttalelse en gang: All verdens vanskeligheter kan føres tilbake til penger - eller mangelen på dem.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!