23948sdkhjf

�?EU-mopeder�?

Hva jeg mener med EU-mopeder, sier du? Jo her i redaksjonen er det en fellesbetegnelse for toakslede trekkvogner med en standard semitrailer på slep, utstyrt med eksotiske registeringsskilt.

Vinteren er over oss og for de som ikke er så overvettes begeistret for snø kan jeg anbefale mitt hjemfylke Østfold. Jo da, det hender jo at selv vi som bor i et fylke som grenser mot Øst-Europa får vinter, men det går som oftest år mellom hver gang vi opplever en skikkelig vinter. Det er selvsagt plusser og minuser ved dette. Småbarnsforeldre opplever ikke så ofte at ungene kommer inn med snøtyngde klær, derimot er leire og søle mer vanlig. Husker selv da ungene var små. Vaskemaskinen gikk på høygear hver eneste dag for å holde unna de nedklinte barneklærne.

Når det kommer snø i Østfold roper alle barna etter ski, akebrett og kjelker. Men hvor befinner nå de seg? Det er jo flere år siden sist de var i bruk og når far endelig har fått rotet ferdig i garasjen, på loftet og i bodene, viser det seg som oftest at utstyret for vinterlige aktiviteter er ødelagt, skistøvlene er for små og det blir utrykning til nærmeste sportsbutikk. Skolene våre kan ikke sies å være av de mest reaksjonsdyktige. Når det endelig kommer litt snø som blir liggende, finner skolen ut at det er på tide med en skidag. Ikke i morra, ikke dagen etter der igjen, men som oftest en uke fram i tiden. Dagen etter høljer regnet ned og vinteren er borte igjen. Og tilbake sitter familiene med nyinnkjøpte ski og akebrett.

En annen utfordring med vinteren er veiene. Vinterstid setter de fleste inn sine sykler og mopeder for sin årlige vinterdvale, men slett ikke alle. "EU-mopedene" fortsetter å kjøre rundt på det norske veinettet. Hva jeg mener med EU-mopeder, sier du? Jo her i redaksjonen er det en fellesbetegnelse for toakslede trekkvogner med en standard semitrailer på slep, utstyrt med eksotiske registeringsskilt. Hvis man i tillegg utstyrer denne "EU-mopeden" med en " mopedist" som har null erfaring med snøføre, blir kaoset komplett. Jeg vet at det ikke er forbudt med toakslede trekkvogner på norske veier. Det finnes også norske transportører som har slike i parken, men de sistnevnte vet stort sett hva vinterføre er. De har gode vinterdekk på bilen, de har med seg egnede kjettinger, mange har også automatiske kjettinger, strøkasser og andre hjelpemidler. Verre er det med våre kontinentale venner.

Her om dagen falt det litt snø i mitt ellers så snøfattige hjemfylke. Jeg bor såpass nær havet at snøen ikke la seg på veiene, men det ble da litt vinterstemning på gressplenene rundt omkring. I de indre strøk av Østfold kom det derimot mer snø, snø som også la seg på veien. Faktisk flere centimeter. Dermed var moroa i gang. Ved grensa mot Sverige på Ørje, stod flere "EU-mopeder" og forsøkte fortvilet å få grep på bakhjula - uten å lykkes spesielt godt. Dermed ble det kaos! Dette fenomenet er like årvisst som julestria, og man kan trygt si at "snøen kom som julekvelden på kjerringa".

En ting er at utenlandske vogntog får problemer med å komme opp en bakke på Ørje, noe ganske annet er det å møte en utlending i fristil ned en fjellovergang på vinterføre. Og som en bilberger sa til meg for en tid tilbake: "90% av jobbene er å berge utenlandske vogntog på vinterføre. Det kommer til å fortsette inntil alle veien i Norge er helt flate".

Ta det pent i vinter. Selv om du mestrer forholdene er det ikke sikkert alle andre gjør det samme.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078