Mot slutten av sakens første dag, spurte dommerfullmektig om de stridende parter kunne bli enige. Én time senere var de nettopp det. Innholdet av forliket er konfidensielt.

Les også: Skatvedt Transport på tiltalebenken

Norsk Transportarbeiderforbund har bistått sjåfør Charles Spencer Gabriel og beregnet at han tjente 63 kroner timen på sin kjøring Norge-Portugal.

Skatvedt hevder på sin side at lønningen var lav fordi Spencer ville ha fri.

Gabriel ble oppsagt mens han var sykemeldt. Noen skriftlig arbeidsavtale hadde han ikke, men han fikk en minstelønn på 3000 euro eller 20 prosent av brutto innkjøring. Skjønt brutto - bedriften trakk først 10 prosent for administrasjon, så fergeutgifter og deretter diett.

LO-advokat Elisabeth Grannes har fulgt saken og tegner et bilde av en pliktoppfyllende sjåfør som en jul bodde i bilen for å passe på lasset. En annen gang knuste han en finger og kjørte med store smerter. Han kjørte med store smerter som følge av nyresten. Han fikk prolaps da han falt ned fra lasteplanet. Ifølge Grannes hadde han den dårligste bilen med et totalt nedslitt sete. - Da klarte han ikke mer på grunn av ryggsmertene og ble sykmeldt, forteller Grannes til tb.no.

Skatvedts advokat hevder på sin side at oppsigelsen ble skrevet før de fikk vite om sykemeldingen, og at Spencer viste manglende vilje til samarbeid og uakseptabel opptreden overfor ansatte og særlig leder.

Skatvedt har flere tvister gående med sjåfører og spesielt denne saken var svært interessant for hele næringen. Sjåfører fra flere land har kommet for å overvære saken som omhandler sosial dumping og utnyttelse av sjåfører.

Vi er glade på Spencers vegne, men det ville utvilsomt vært interessant på generelt grunnlag å se hvordan rettsapparatet ville håndtert slike saker og hvilke signaler de ville gitt for liknende tilfeller i fremtiden. Fra dette synspunktet er det synd at det endte med forlik.

Les også: Oppsagt varsler vant i tingretten

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!