Det dreier seg om såkalte "minutt-tyverier". Den digitale fartsskriveren har en minuttoppløsning som innebærer at om sjåføren kjører bilen i seks sekunder i løpet av et minutt, registreres hele minuttet som kjøretid. Om sjåføren deretter hopper ut for å stenge for eksempel bakdørene, for deretter å sette seg inn bak rattet og kjøre videre, kan hele tre minutter registreres som kjøretid. Dette til tross for at bilen bare har rullet noen sekunder totalt.

Les også: Skaper lovbrytere

Nå skal endringer tre i kraft allerede fra årsskiftet. Det er resultatet av et samarbeid mellom myndigheter, fabrikanter og organisasjoner på EU-nivå som bidrar til dette.

Europaparlamentet skal først akseptere en rekke endringer som partene har blitt enige om. Og en av de største endringene er altså en minimalisering av "minutt-tyveriene". En annen endring er at det ikke lenger skal kunne bli mulig å bruke magneter for å manipulere skriveren.

Implementeringen vil skje over de to neste årene og mange endringer skal kunne oppdateres i eksisterende tachografer, avhengig av alder.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!