Nå seiler en "fullblods" elektrisk lastebil opp på seierspallen; Balquon M150 med 7 tonns lastekapasitet og en rekkevidde på 150 km. og en toppfart på nesten 90 km/t. Bilen blir produsert i USA og er en slags videreføring av fabrikkens elektriske trekkvogner for lokal terminalhåndtering.

En slik doning egner seg nok best for lokal distribusjon - rekkevidden tatt i betraktning. Her ligger imidlertid et meget stort potensiale både for handel og industri så vel som for samlasternes og speditørenes egen distribusjon.

Ladetiden for batteriene er nok det eneste hinder til at dette blir dusinvare. Driftstiden er viktig, og med 6 timers stopp for lading vil nok investeringen ha sin begrensning. Nå sies det intet om hva en gjennomsnittsversjon vil koste, men med et blikk på priser på hybride og helelektriske personbiler er dette neppe noe billig alternativ i forhold til tradisjonelle biler.

Nå står det hele på batteriteknologien. Kanskje konstruktørene må finne en batterivariant som kan skiftes med et håndgrep. Det finnes jo elektrisk drill med to batterier, og dermed også 24 timers driftstid - hvis en orker. Uansett; Verden og teknikken går definitivt fremover - også i miljøets tegn.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!