I mars i år ble Christer Reinholdsson, sjåfør i det Borås-baserte HJB Transport, stoppet i en politikontroll. Politiet konstaterte at han gjentatte ganger hadde kjørt for lenge før han hadde tatt sine lovpålagte pauser. Både Chirster og hans sjef, bileier Henrik Bohman, er klar over at man har brutt loven om man lar seg forblinde av den digitale fartsskriverens registreringer. I flere år har Bohman kjempet hardt for å sette fokus på problematikken med den digitale fartsskriveren og dens eldgamle tekniske spesifikasjoner. En kamp som i slutten av august nådde en ny milepæl - i Borås tingrett.

Den digitale fartsskriveren har en minuttoppløsning som innebærer at om sjåføren kjører bilen i seks sekunder i løpet av et minutt, registreres hele minuttet som kjøretid. Om sjåføren deretter hopper ut for å stenge for eksempel bakdørene, for deretter å sette seg inn bak rattet og kjøre videre, kan hele tre minutter registreres som kjøretid. Dette til tross for at bilen bare har rullet noen sekunder totalt.

- De aktuelle dagen som min sjåfør ble rapportert, og som han nå må svare for i retten, hadde han gjort over 50 slike korte stopp. Da kan jo hvem som helst regne ut hvor mye tid vi mister hver dag. Det er jo helt horribelt, mener Bohman.

Hver eneste sjåfør hos HJB Transport har en egen personlig TimeGuide. Dette er et instrument som overvåker sjåførens kjøre- og hviletider med høy nøyaktighet.

Til tross for registreringene på TimeGuiden, som ikke viser noen brudd på regelverket, og det faktum at svensk politi vet om problemene med den digitale fartsskriveren, ble Christer Reinholdsson dømt til en bot på 3000 svenske kroner for brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Nå ankes saken videre i det svenske rettsystemet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!