Det er Monroe Truck Equipment i Wisconsin som har tatt på seg å tilpasse C-serien til det private markedet. Selv om produksjonen av disse private truck-monstrene opphørte den 31. juli i år kommer vi nok til å se de en stund fremover. Særlig i USA selvfølgelig, hvor bensinprisen for tiden ligger har et gjennomsnitt på 3,94 kroner for literen og dieselen ligger så vidt over.

Få i Norge

Ikke mange av disse kan sees blant norske bakkar og berg. Men vi har nå funnet noen da. Da undertegnede besøkte en bergingsmesse seint i sommer dukket en svart Topkick opp. Jeg skulle få vite senere at det var Henry Karslen som hadde kjøpt denne av Bergheim til et spesielt formål. Formålet er 40 fot langt, og befinner seg stadig vekk i hastigheter på over 200 km/t, over vannet.

All Jack'd Up

Det har seg nemlig slik at når Henry Karlsen og Morten Linderman kjører båt, kjører de ofte båt i en serie som kalles Supercat. Dette er offshore racing i USA med båter bortimot 40 fot og godt over 1000 hestekrefter. For å transportere båtene mellom de forskjellige løpene i statene har teamene ofte biler som Topkick eller større. Dette har også Henrys team og derfor har han skaffet en som er lik til transport av båten når den er i Norge. Så det var altså ikke slik at dette var en "se på meg" bil. Når båtentusiastene skulle forsøke å dra galskapen med en lett Mercedes lastebil oppdaget de at lengden på vogntoget ble litt over 22,5 meter, ikke bra. Båten og hengeren veier drøye 6 tonn så dette er ikke noe jobb for en hvilken som helst familiebil. Pickupen har kortere akselavstand og tar opp mindre lengde. Og det som er ekstra morsomt, forteller Henry, er at Bergheim faktisk hadde en TopKick på lager her i Norge. Da ble det TopKick på norsk jord også, smiler Henry. Siden da har Henry satt på store lastebilhjul siden de originale liksom "druknet" litt under den massive bilen.

Ironhide

I Norge er kanskje bilen bedre kjent som "Ironhide" fra Transformers filmene. Der transformerer den seg fra roboten Ironhide til en GMC Topkick. Denne versjonen er stylet og mildt sagt råtøff, men er også en produksjonsmodell fra 2007 tatt fram i samarbeid mellom GM og Monroe Truck Equipment.

Henrys 4x4 versjon er også råtøff, særlig med de store hjulene. Motoren er en duramax diesel på 6,6 liter som yter rundt 320 hester. Automatkassa er en Allison 1000, og styres selvfølgelig med gearspak ved siden av rattet. Vogntogvekten er oppgitt til rett under 12 tonn som passer Henrys oppgaver ganske bra.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!