23948sdkhjf

Takk til Rudolph

I to dager har �?alt som kan krype og gå�? innen transport- og logistikkbransjen opplevd Transportbrukerkonferansen på Gardermoen. Nok en gang viste Volvo fram en miljøbil, men for å få den hjem måtte de ty til dieseltransport.

Ikke et vondt ord om miljøsatsingen, men jeg kunne ikke dy meg fra å ta et bilde av hjemtransporten av Volvo DME-lastebilen som hadde kastet glans over Transportbrukerkonferansen på Gardermoen. For den meget miljøvennlige løsningen med DME (Dimethylether), som er et drivstoff som utvinnes av for eksempel biomasse, er en av de aller mest lovende framtidsdrivstoffene i følge Volvo.

I tillegg til å sørge for at lastebilen blir CO2-nøytral, er drivstoffet energieffektivt, økonomisk bærekraftig, giftfritt og kan benyttes i en lett modifisert dieselmotor. Ikke rart Volvo mente dette var en viktig lastebil å vise fram på denne konferansen som samlet "alt som kan krype og gå" innen transport- og logistikkbransjen.

Da jeg på vei hjem fra hovedstaden tirsdag tok igjen en spesialtransport med følgebil, roterende lamper og det hele, måtte jeg bare ta et bilde av det hele. Oppe på spesialhengeren stod nemlig Volvos DME-lastebil på vei hjem til Sverige - ved hjelp av tradisjonell dieseldrift.

For en gammel dieselkusk som meg var det godt å se at framtiden ikke er her i løpet av uka, for å si det slik. Miljøfokus på Transportbrukerkonferansen, men hjem takket være Rudolph Diesel! Det skulle ikke forundre meg om den gamle oppfinneren gliser litt under mustasjen, der han betrakter dagens lastebiltransport "fra oven".

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062