Det slippes ut 55 millioner tonn CO2 i Norge, av dette står landtransport for 22%, industri 28%, petroleum-industrien 24,7% og landbruk for 8%. Resten er fordelt på forskjellige småposter. Omregnet i tonn står landtransporten for 10,4 millioner tonn hvor blant annet personbilene utgjør 58% og lastebilene 23%. De nye moderne dieselmotorene med Euro5 standarden i front, har gjort mye for å ta bort partikkelutslippene. Det gjenstår bare å få bukt på CO2-utslippet som kan reduseres allerede nå ved bruk av biodiesel.

En god mulighet

Og man har altså en god mulighet til å kutte drastisk ned allerede i dag, i følge Erling Sæther. Schenker har selv kjørt forskjellige pilotprosjekter hvor det ene er biodiesel med 30% innblanding av biodiesel. Vi har til og med forsøkt med 100%, og her var det egentlig bare kulda som satte en stopper. Det er 30% som er det mest aktuelle nå. Dette fordi de fleste lastebilprodusentene går god for denne blandingen, forklarer han. Dette har fungert bra og Statoil har i tillegg stått klare til å levere biodieselen til en samlet transportnæring om ønsket og markedet var der.

Et ferdig utbygd distribusjonsnett for biodieselen B30, kunne i tillegg blitt brukt for enda renere versjoner (B100) som kan komme senere. Det er bare å fylle det på de eksisterende anleggene det, mener Sæther.

Muligheten fjernes

Istedet kommer nå kommer forslaget om å avgiftsbelegge denne miljømuligheten som ganske sikkert vil sette en stopper for hele prosjektet for våres del, slår Sæther fast. Det skapes ikke mye nytt i de offentlige korridorer har han sagt tidligere. Nå ser det ut som han får rett igjen.

Schenker har omtrent 1300 biler i sitt system og har så langt fått kurset 1000 sjåfører i økokjøring. I tillegg har de satset på B30 som drivstoff. Det store transportselskapet har jobbet hardt med å bli miljøsertifiserte som mange andre her i landet. Vi har gjort oss en klar oppfatning av hva transportkunder er villige til. De er svært positive til en miljøvennlig transportløsning, men de er heller lunkne til å betale noe ekstra for det, forklarer han. Altså blir det vanskelig å forsvare en prisstigning på transporten etter fylling av avgiftsbelagt biodiesel.

Istedet for belønning for miljøsatsingen blir det nå altså en straff å satse på mer miljøvennlig kjøring. Jeg er svært skeptisk til å avgiftsbelegge dette nå, forklarer han. Muligheten for å få til en mer miljøvennlig landtransport blir her tatt bort fra oss.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!