- All bredtransport over 2,60 meter må betale dobbelt, selv om det gjerne bare er to vogntog om bord. Det hadde vært mye lettere å akseptere dette om vi faktisk hadde tatt plassen fra noen, men jeg har enda ikke i løpet av mine tolv år med maskinflytting, opplevd at noen må stå igjen på kaia fordi jeg har tatt for stor plass.

Tor Åge tar med målebåndet og stiger ut av bilen for å vise hva han mener.

Hjullasteren stikker en halvmeter ut på hver side av tralla og er rundt seks meter lang. Til sammen blir dette seks kvadratmeter ut over det vogntoget trenger av plass i utgangspunktet. De fleste personbiler klarer seg godt med seks kvadratmeter, men like fullt krever myndighetene at en bredtransport som dette skal betale ekstra for hele kjøretøyet, som i vårt tilfelle er 2,5 bredt og 22 meter langt. Forskjellen er stor på de seks kvadratene vi bruker og de 55 kvadratene vi faktisk betaler for.

- Det hadde vært en annen sak om ferjene hadde tapt fortjeneste fordi vi var om bord, men det skjer svært sjelden. De pakker biler rundt oss selv om vi betaler dobbelt. Du finner knapt et belteunderstell på noen gravemaskin som er over seks meter langt, sier Aune.

Han etterlyser samtidig en egen tungtransportkonferanse for alle som kjører bredtransport her i landet.

- For bedriftene som er involvert i dette segmentet, spesielt her på Vestlandet, hadde det vært svært nyttig, tror jeg. Det er mye gammelt regelverk å ta tak i, både fra 1969 og 1972, som fortsatt setter standarden for det vi driver med.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!