Havarikommisjonen mener vogntoget har holdt seg innenfor tillatt fartsgrense. Foreløpige undersøkelser av vogntoget tyder imidlertid på at innfestingen av containeren hadde svakheter.

Dette kan ha bidratt til at tilhengeren veltet i en lavere hastighet enn det som kunne påregnes. Dessuten kan veiens beskaffenhet kombinert med vogntogets hastighet og stabilitet for øvrig ha påvirket hendelsen, mener havarikommisjonen.

Det var en krokcontainerbil som veltet. Anslagsvis én av fem lastebiler på norske veier er slike containerlastebiler, ifølge Norges Lastebileierforbund (NLF). Containerbiler er «høyt representert» i alvorlige velteulykker.

- Det blir veldig ofte ulykker med den type kjøretøy. Dette er kjent i bransjen. Det er rart at myndighetene ikke har kommet med noen krav for lenge siden, uttalte lastebileier Knut Enger etter ulykken.

Veistrekningen hvor ulykken skjedde var i lengre tid preget av dårlig veistandard. I løpet av de siste to månedene før ulykken skjedde ble den imidlertid utbedret.

- Dette er en strekning preget av mye kurver. Det har også være veldig dårlig asfaltdekke her. En periode satte vi derfor ned fartsgrensen til 70 km/t, men ettersom veiarbeidet nylig ble avsluttet, ble den satt opp igjen til 80 km/t, sa distriktvegsjef Fuglem til Aftenposten etter ulykken.

Den endelige rapporten kan forventes om lag 12 måneder etter ulykkesdatoen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!