"busworld" er Europas største bussutstilling. MAN Nutzfahrzeuge skal vise sine busser av merkene MAN og Neoplan på stand 204A og 204B i hall 2. Av MAN vises en MAN Lion's City LE Ü med 290 hk, en MAN Lion's Regio C med 360 hk og en MAN Lion's Coach L med 440 hk. Av Neoplan vil de besøkende finne en meget forseggjort Starliner L, samt en Cityliner C, begge i den nye utstyrsvarianten Individual. I tillegg kommer en Neoplan Cityliner C med 480 hk og det automatiserte girsystemet MAN TipMatic Coach å være tilgjengelig for prøvekjøring.

EEV i alle busser

Drivlinjen i MAN og Neoplan busser er basert på den såkalte MAN PURE DIESEL® teknologien, hvor avgasskravene blir tilfredsstilt uten bruk av AdBlue. I oktober innføres de nye, strenge avgasskravene Euro 5. MAN har imidlertid gått et skritt videre og kan som eneste produsent levere hele sitt europeiske bussprogram med motorer som tilfredsstiller den enda strengere, frivillige EEV-normen (Enhanced Environmentally friendly Vehicle). Kraftigste bussmotor, som kun blir levert i Neoplan-flaggskipet Starliner, er på hele 505 hk. MAN tilfredsstiller EEV-normen ved hjelp av eksostilbakeføring - EGR, lavtemperaturkjøling av ladeluften, tredje generasjons Common Rail med innsprøytningstrykk på opptil 1.800 bar og partikkelfilter. Ingen av bussmotorene skal ha tilsetningsstoffet AdBlue. Fordelene er lavere vekt, bedre plass i motorrommet, samt at sjåføren kun trenger å fylle diesel. I tillegg har grundige tester i renommerte fagtidsskrifter vist at MANs EEV-motorer har et beskjedent drivstofforbruk.

Neoplan Individual

De fleste produktnyhetene kommer denne gangen på Neoplan. Utstyrslinjen Neoplan Individual ble presentert som konsept på nyttekjøretøy-utstillingen IAA 2008. Når dette nå blir presentert i både Starliner og Cityliner i Kortrijk, så er det klart for salg. Individual muliggjør blant annet passasjerseter helt eller delvis i skinn med metallisert logo. I sin mest eksklusive utførelse, som blir presentert i en fem-stjerners Neoplan Starliner, byr Individual også på et komplett kjøkken i rustfritt stål bak dør nummer to, samt golv i eikeparkett.

Sjåførplassen er ny i både Starliner og Cityliner. Her er ergonomi og funksjon forbedret ytterligere. På dashbordet er elementer som det digitale speedometeret og betjeningsorganene for klimaanlegget plassert høyere og mer direkte i sjåførens synsfelt. Nytt i disse turbussene er også MAN TopLine Multimedia Center, som integrerer 6,5 tommers TFT-monitor, radio, CD og navigasjons-funksjonene. Også dette flotte multimediasenteret har fått en ergonomisk perfekt plassering på dashbordet.

Den nye førerplassen har også ny HighLine instrumentering med klokkeinstrumenter i krominnfatning. Videre blant instrumentene finnes et

display hvor man kan få frem en rekke opplysninger om kjøretøyet og kjøretilstand. Automatisk viser imidlertid displayet kun informasjoner som er viktige for sjåføren i øyeblikket. Dette systemet er integrert med en avansert 32.bits onboard-komputer, som muliggjør enda bedre diagnosemuligheter. Ellers finner vi to-tonet skinnratt og detaljer i rustfritt stål både på dashbordet og ellers i bussen.

Med i den nye utstyrspakken er også en velutstyrt guideplass. Herfra kan man enkelt slå på brytere for kjøkken, og det finnes også en manuell bryter for å styre varmen i inngangspartiet. Dette er normalt det kaldeste området i bussen, noe som ellers går ut over guiden.

BusDesigner

For første gang blir det på "busworld" også lansert en Internett-løsning for å utstyre busser. Kunder kan alene eller sammen med en selger "sette sammen" nettopp "sin" buss. Utstyr vil blant annet bli vist fotorealistisk, slik at man vil få best mulig inntrykk av materialer og design. Når man har konfigurert en buss, kan resultatet lagres på PC, skrives ut eller overføres til en busselger for viderebehandling.

BusTopService

På "busworld" blir det også lansert et nytt, avansert servicesystem som er spesielt beregnet på turbusser av begge merkene. Navnet på systemet er BusTopService. Spesielle verksteder vil bli utpekt med tanke på det mest moderne utstyret når det gjelder diagnose og reparasjoner av så vel det maskinelle som karosseriet, og disse verkstedene skal også ha spesialutdannede mekanikere for formålet. I første omgang er det snakk om 47 verksteder i seks land, Tyskland, Østerrike, Spania, Portugal, Frankrike og Storbritannia. Flere land vil komme til i løpet av de nærmeste årene. For øvrig har alle ca. 1.500 MAN-verkstedene i Europa utstyr og mekanikere for å gjøre vedlikehold og reparasjoner på drivlinjene i busser av begge merker.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!