Nå har lastebileierorganisasjonene fra Danmark, Norge, Sverige og Finland hatt møte om nettopp dette.

De nye reglene er slik at en transportør fra et EU-land tillates å kunne utføre tre kabotasjetransporter i et annet EU-land senest syv dager etter siste lossing i det aktuelle landet. Reglene ble vedtatt av EU for omkring tre uker siden.

Det høres kanskje greit ut ved første øre-kast, men hvordan tolkes det i realiteten? Hva skjer dersom en polsk transportør får ett lass i Norge som skal losses tre steder? Er det da ett oppdrag eller tre? Og hvordan stiller det seg med bøtenivået i de forskjellige land? Vil det bli mange kontroller i ett land, men få i et annet?

Dette er utfordringer som må løses, og som sto på agendaen da de fire landene holdt møte i Malmø sist uke. Der ble organisasjonene enige om at man må stå sammen i EU og kreve at de nye reglene blir overholdt og kontrollert likt. I dag praktiseres reglene ulikt, og disse ulikhetene må fjernes.

Det felles samarbeidet går i regi av Nordisk Lastbil Union (NLU) som består av DTL fra Danmark, Sveriges Åkeriföretag fra Sverige, samt NLF fra Norge og SKAL fra Finland.

Kabotasje: Nye regler klare!

Finland innfører kabotasjeregler

Italia skjerper kabotasjekravene

Nå er det fritt frem for østeuropeere å kjøre i Norge

Skyhøye kabotasjebøter i Frankrike

Franskmennene krever kabotasje-endring

Kabotasje i Belgia - følger Finland

NLF stanset ulovlig kabotasje

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!