Planene er å innrette et utleiekontor i hvert MAN Truck & Bus Senter. I løpet av året skal det være 10 slike punkter i Tyskland. Deretter følger Ungarn og Polen. Allerede neste år vil Danmark, Norge, Tsjekkia, Slovakia og Storbritannia følge.

Utleiemarkedet er dermed inne i en ny fase.

Det er to ting som er spesielt interessant ved dette. Det første er utleietiden, som er satt fra én dag og oppover. Det er mange som ønsker korttidsleie og selv om både Norsk Lastebilutleie og Pluss lastebilutleie tilbyr dette i dag, er det, såvidt vi vet, første gang at en produsents egen utleievirksomhet inngår slike avtaler. Iallefall komplette kjøretøy med henger.

For det andre viser det tydelig at krisetiden bidrar til å gjennomføre tanker som tidligere bare har vært skisserte. Mens produsentene tidligere har solgt biler til eksterne utleiebedrifter, ønsker de nå å kutte dette leddet og heller leie ut selv. Utleiebransjen opplever dermed en radikal endring.

Alternative utleieformer har vært forsøkt før. Som en kuriositet kan vi nevne at det i England tidlig på nittitallet ble forsøkt å lease ut komplette kjøretøy med sjåfør. Vi hørte aldri noe mer om dette, som sannsynligvis ikke ble noen suksess.

Dette er naturligvis ikke det samme som MAN Rental nå gjør, men de har allikevel svært ambisiøse mål. Som partner har de nemlig fått med seg Euro-Leasing og sammen planlegger de å bli den største utleier av lastebiler i Europa.

Når det gjelder Norge, er det hele foreløpig ennå i startgropen. Leder for MAN Senter Skandinavia, Bård Stenberg, forteller til tungt.no at de jobber med saken og regner med å ha det meste klart ut på vårparten neste år. Foreløpig forholder de seg til Tysklands planer og arbeider internt med det praktiske rundt selve gjennomføringen.

Stenberg mener det er et stort behov for korttidsutleie her hjemme. - Mens det tidligere var vanlig å lease en bil over tre år, er det nå slik at mange ønsker ett-års avtaler eller kortere. Det er naturlig og mer oversiktlig for kunden. Det er mange som inngår avtaler på kjøring, som de ikke vet hvor lenge de har, forteller han. Mens det i andre tilfeller er sjåfører som gjerne vil inn på kjøring, og som først må "bevise" hvor flinke de er.

Jeg tror derfor markedet absolutt er tilstede for korttidsleie, avslutter Stenberg på telefon med tungt.no

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!