23948sdkhjf

Den glemte sjåfør

Økonomikjøring og miljøfokus har stort sett vært forbeholdt sjåførene av de tyngre kjøretøyene. Nå slår Mercedes-Benz et slag for varebilfolket for å vise at også disse kan endre kjørestil for å spare miljøet – og penger.

Vi har deltatt på det flere ganger; økonomikurs for yrkessjåfører. Så å si uten unntak har disse vært rettet mot førere av tunge kjøretøy, men hva med alle varebilsjåførene? Jo da, her er det også noe å hente, og det har Mercedes-Benz tenkt å gjøre noe med. Nå lanserer de en ekstra miljøvennlig varebil, nemlig MB Sprinter med tilleggsbetegnelsen BlueEfficiency. Disse modellene inneholder en rekke miljøvennlige komponenter.

Den nye motorgenerasjonen til Sprinter har et godt dreiemoment på lavere turtall en tidligere, noe som gjør at man kan slippe motoren lengre ned på turtallsregisteret uten å måtte geare ned.

Videre er den utstyrt med finesser som variabel turbo (twinturbo på den største motoren), elektronisk styrt oljepumpe, samt en dynamo som bare er i inngrep når det er bruk for ekstra strøm. Dette bidrar til at motoren ikke må jobbe like mye som tidligere.

Nye gearkasser der første gear er lavere enn tidligere, mens sjette gear er høyere enn tidligere, bidrar til lettere å komme i gang i en bakke, samtidig som man får et lavere turtall ved langkjøring. Videre kan Sprinter leveres med Eco start/stopp-funksjon. Et system som sørger for at motoren stoppes automatisk, for eksempel ved lyskryss.

Så fort bilen står rolig, gearkassen er satt i nøytral og clutchpedalen er ute, stopper motoren av seg selv. Så fort clutchpedalen trykkes inn starter motoren igjen. I følge Mercedes-Benz kan dette bety en drivstoffbesparelse på opptil 20%!

I tillegg til tekniske løsninger har Mercedes-Benz også satt fokus på varebilsjåføren og har laget et opplegg med økonomikjøringskurs for disse. Som andre slike kurs vi har deltatt på er det også her snakk om en praktisk og en teoretisk del. Først kjører sjåføren en runde med en instruktør ved siden av seg. På første runden kjører man slik man selv føler er riktig. Deretter blir det en runde teori for så å kjøre samme runden en gang til, men denne gangen "blander" instruktøren seg inn og gir instruksjoner underveis. Etterpå er det inn på teorirommet igjen for å bli presentert for fakta. Høyere gjennomsnittshastighet og lavere forbruk er som regel resultatet.

Det skal bli spennende å se om den norske Mercedes-Benz-importøren satser på denne opplæringen. For de med store varebilflåter er det nemlig mye å spare på dette, spesielt hvis man har relativt utrente sjåfører blant de ansatte.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078