Systemet fungerer forsåvidt greit for lastebiler og turistbusser, men et av problemene har vært bybusser ettersom systemet krever at motoren må være av i femten minutter før den kan startes med ny sjåfør. Dette går naturligvis dårlig med bybussenes stadige sjåførbytter. Vi vil like å se den passasjer som godtar at bussen må stå rolig i et kvarter før den kan fortsette.

Volvo Busser har derfor utviklet en egen alkolås som ikke krever dette. Motoren kan gå, men bremsene låser seg. Nå kan en ny sjåfør enkelt blåse i apparatet og deretter frigjøres bremsene.

Apparatet virker på de fleste bussmodeller som ikke er eldre enn fire år. Fremover må man altså ha andre unnskyldninger for ikke overholde rutetidene.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!