Togene skal gå i begge retninger fem ganger i uken på natterstid, og første tog går 2. november.

Miljøaspektet er naturligvis et av salgsargumentene. Gøteborg Hamn viser til regnestykker som forteller at de nå har 26 pendel-tog i drift. De hevder at det i løpet av 2008 ble sluppet ut 48.000 tonn mindre CO2 sammenliknet med om transporten hadde vært foretatt på vei.

Tidligere i år flyttet CargoNet godset over fra nettopp bane til vei på strekningen Oslo-Gøteborg. Dengang var det økonomien i det hele som avgjorde. Informasjonsdirektør Bjarne Wist uttalte den gang at jernbanen først er konkurransedyktig på strekninger over 500 km.

Les også: Flytter godset fra jernbane over på vei

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!