- Hvis det skulle skje noe, en velt eller en bråstopp, så blir du slengt ut av setet. Da kan du få store skader. Har du på deg belte, skjer det som regel ingenting, sier Finn Harald Amundsen.

Han så gjerne at det var flere bilbeltekontroller, men hevder at det er vanskeligere å kontrollere busser enn biler.

- Hvis en politimann kommer inn i en buss, høres det raskt en 40-50 klikk fra bilbelter bakover i bussen, forteller han. Amundsen tror mer på informasjon og holdningsarbeid.

Siri Bergh, leder i Transportbedriftenes Landsforening sier de gjerne vil bidra.

- Vi må kanskje tenke på hvordan vi kan nå enda flere, men selskapene jobber aktivt med dette, sier Bergh til NRK.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!