Det kommer fram i en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI), laget på oppdrag fra Statens vegvesen.

- Om like mange privatbilister var blitt kontrollert, ville trolig åtte-ni av dem hatt ulovlig promille, sier TØI-forsker Terje Assum til Dagsavisen.

En gjennomgang av alle dødsulykker med tungbiler i perioden 2005-2008, viser at lastebilsjåførene holder seg unna øl, vin og sprit i langt større grad enn andre sjåfører.

-247 tunge kjøretøy var innblandet i 233 dødsulykker i denne perioden. Men ifølge ulykkesrapportene hadde ingen av sjåførene alkohol over tillatt grense i blodet, opplyser Assum.

Forklaringen på lovlydigheten er trolig at fyllekjøring kan føre til at yrkessjåfører mister levebrødet.

- Dette er profesjonelle sjåfører som har kjøringen som jobb, og alkohol er noe vi først og fremst bruker på fritiden. Dernest er det mye mer alvorlig for en yrkessjåfør enn en privatbilist å miste førerkortet, sier Assum.

Mange har tatt til orde for alkolås i busser og andre tunge kjøretøy, for å unngå promillekjøring, men nå kan det bli lagt på is.

- Våre funn viser at dette ikke vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt, siden forekomsten av promille er så lav, sier TØI-forskeren til NTB.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!