Etter tur blir bil og henger losset i 45 graders vinkel på den spesiallagde rampen. Inne i skapet henger en sekk av pvc på skinner i taket. Når bilen laster rør og stykkgods, foldes den sammen i fremveggen og bygger bare noen titalls centimeter. Når så bilene skal laste på Herøya, festes sekken til losseluken bakerst og 32 tonn pulver lastes gjennom to luker i taket.

Sjåføren kobler til slangen og vipper bilen opp slik at pulveret renner ned i pumpen under bakstussen. Mater og kompressor, som man normalt finner på bulkbiler, er her montert ute på rampen i stedet. Man trenger noen timer på denne losseoperasjonen og det ser unektelig spesielt ut når bilen peker mot himmelen, som en annen rakett, klar til utskyting.

Totalt lastes det opp mellom 10 og 20 vogntog for dagen her ved fabrikken. I tillegg har SLP tre vogntog som går fast til Herøya og laster råstoff. Surnadal ligger strategisk til for lastebiltransport. Ingen jernbane og så langt inne i fjorden at båttrafikk blir valgt bort. Kombinert med mye volumproduksjon i området, er det et godt grunnlag for solide transportbedrifter. Med over 120 lass ut fra bygda hver uke, er Surnadal svært så avhengig av landeveiens riddere.

Mer om SLP finner du i TM utover høsten. Sjekk også filmen fra losseoperasjonen her på tungt.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!