Eksotiske turbusser av ymse merker, fylt med forventningsfulle turister, inntar hver sommer den norske landeveien. Blant de mange eksotiske bussmerkene man møter, er det også en og annen buss fra Marcopolo. Og for de som ikke vet det er Marcopolo en brasiliansk bussprodusent som er kjent for sine komfortable busser.

Å sitte på med en turbuss fra denne produsenten er en stor opplevelse, i hvert fall hvis det er snakk om en buss bygget for Brasil. I tillegg til fire produksjonsanlegg i Brasil, har Marcopolo også har bussproduksjon andre steder på kloden, blant annet Argentina, Sør-Afrika, Colombia, Mexico og Portugal. I Portugal, nærmere bestemt i Coimbra, der de har bygget busser siden 1990.

Nå er det derimot slutt der, bare ett år før man kunne feiret 20-årsjubileum. I fjor ble det bygget 165 busser ved fabrikken, noe som tilsvarer skarve 0,8% av Marcopolos totale produksjon på 21.811 busser.

Men selv om produksjonen nå er stanset, fortsetter Marcopolo med teknisk støtte, samt ettermarked. Det har tross alt blitt litt av en populasjon av busser etter nesten 20 års produksjon.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!