Klokka er bare fire om morgenen da vi legger i vei med Renés nye stolthet, en ny Scania R620 6x4 med tømmerpåbygg og tilhørende treakslet tømmerhenger fra Doll. Denne morgenen skal René hente to lass med langtømmer i skogene mellom Albertville og Chambéry. Etter å ha passert den siste fjellandsbyen danner de felte trærne nærmest en tunnel i lyset fra lastebilen. Til venstre ligger hauger med langtømmer, på ca. 18 meters lengde, stablet og klare for transport.

Renés tømmervogntog er ikke som alle andres. Han har nemlig en treakslet tømmerhenger fra Doll, lastet oppe på lastebilen. Renés lastebil er utstyrt med en tømmerkran av typen Loglift 181 S og denne bruker han til å laste hengeren av bilen med. Vel nede på bakken manøvrerer han hengeren i perfekt lasteposisjon bak lastebilen, ved hjelp av den første "kranklypa" med tømmer.

Tilhengeren er produsert av det nå 130 år gamle Doll Fahrzeugbau i Oppenau i Schwarzwald (30 km øst for Strasbourg). Årsaken til den kraftige konstruksjonen er de høye (i EU-målestokk) totalvektene som tillates innen transport av langtømmer i disse delene av Alpene.

Med seks aksler kan man ha en lovlig totalvekt på 57 tonn, mens man på de private veiene laster til teknisk totalvekt¿.og litt til. Den selvstyrende tilhengeren fra Doll er bare koblet til lastebilen ved hjelp av kabler til strøm, luft og hydraulikksystem. Pumpa til hydraulikken sitter for øvrig montert på tilhengeren. I tilegg er vogntoget utstyrt med en vinsj. Denne brukes blant annet til å vinsje inn hengeren når den er tom, før den lastes opp på lastebilen med krana.

Den eneste stive forbindelsen mellom bil og henger er tømmerstokkene som selvsagt må sikres skikkelig. Finnes det tilsvarende løsninger her i Norge?

Hele historien om René og den spesielle transporten han bedriver, kan du lese mer om i TransportMagasinet i høst.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!