Östling tipper at neste bølgetopp vil komme i 2016-2017, da han kalkulerer med at Scania vil selge hele 150.000 kjøretøy i året, hvorav rundt 16.000 vil gå på eksport til Russland.

- Jeg er overbevist om at Russland kommer tilbake. Da snakker vi ikke om 8000 kjøretøy, men heller det dobbelte. Så stort vil behovet bli, spår han.

Han har ingen store forventninger til Kina, der han tror lette lastebiler vil dominere salget i mange år fremover. Det siste gjør han trolig klokt i.

Den som derimot har tro på Kina, er NC2 Global, samarbeidsprosjektet mellom Navistar og Caterpillar.

Kina er et vanskelig marked. Ikke nok med at de har nærmest tradisjoner for å kopiere patenter, slik bl.a. MAN har opplevd - les MAN vant saken - men den kinesiske staten har også senket høyest tillatt lastebilvekt og akseltrykk slik at våre europeiske biler blir for tunge. På den måten har de også kunne kopiere Volvo-biler under merket HO WO.

Les også: Derfor mislykkes Volvo i Kina.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!