Tidligere brukte de hele det opprinnelige navnet, Surnadal Transportsentral. For det er transportsentral de er, med sine mange andelseiere fra distriktet rundt Surnadal, Rindal og Halsa kommune. I dag er Surnadal Transportsentral AS et eiendomsselskap, mens søsterbedriften Surnadal Transport har overtatt alt som har med transport å gjøre.

Bedriften er eid av 35 bileiere og omsatte i fjor for 160 millioner kroner.

Transportsentralen forvalter avtalene for bileierne og tar seg av det administrative.

Historien om denne transportbedriften går veldig langt tilbake i tid. Helt siden 40-tallet har bileiere samarbeidet og bygget opp det som i dag fremstår som en moderne og oppegående bedrift.

En ting de er virkelig gode på, er sporing av varer. Nå er det ikke helt slutt på fraktbrev enda, men det er brukt store summer på utvikling av PDA-teknologi i bedriften. - Nå blir papirene scannet for å ha en backup når de kommer inn på huset her.

Vi oppbevarer ikke papirene lenger, fraktbrevet har bare levetid på et par dager som støttedokument før det resirkuleres. Vi har holdt på med prosjektet i fem år, men det er først siste året at vi har fått det til å fungere skikkelig. Vi har lenge følt at dette er riktig vei å gå, sier daglig leder Øystein Lie.

Med denne vinklingen på saken, syns vi det var naturlig å først presentere Surnadal Transport i et papirløst medium som tungt.no, men bakstreverske som vi er, kommer vi også denne gang tilbake med mer fyldig reportasje i TransportMagasinet. Papir må vi ha. Det er jo med på å holde transportbransjen gående det også.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!