- Denne bilen går i egentransport for Lister Oljeservice. Selskapet har en rekke drivstoffautomatanlegg, blant annet i Flekkefjord, Farsund, Lista, Kvinesdal og Lyngdal. Vi er et selskap som har sitt utspring i Lista Autoteknikk AS som holder til på den nedlagte flyplassen på Lista, forteller Olav Hauge, som er medeier i bedriften.

Bilen er en Mercedes-Benz Actros 2551 6x2*4, som i klartekst betyr at den er utstyrt med en V8-motor som yter 510 hk ved 1800 o/min, mens dreiemomentet er på 2400 Nm ved 1080 o/min. Akselbetegnelsen betyr ganske enkelt at bilen har løfteboggi med tvangsstyrt løpeaksel. Av annet utstyr kan nevnes Powershift automatisert gearkasse samt retarder. Førerhuset er det ikke det største Megaspace-førerhuset, men den som er hakket mindre. Det er vel begrenset behov for flatt gulv og full ståhøyde i en lastebil som går i egentransport ganske så lokalt.

- Hvor kommer påbygget fra?

- Det er bygget i Polen av Stokota som er en stor tankpåbygger i Europa. Også hengerchassiset er for øvrig bygget i Polen. Vi har bestilt hele vogntoget av Fjeldhus Engineering og er meget fornøyd med resultatet, forteller sjåfør og medeier Olav Hauge til Tungt.no, før han legger i vei sydover på E18 i egentransportens tjeneste.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!