- Det kan ikke bli krise neste uke. Møteplanen min er allerede full, sa visstnok Kissinger en gang. Men krise ble det.

Denne gangen er det ikke Kissinger som får gjennomgå. Derimot tyske transportører.

Den tyske lastebileierorganisasjonen "Der Bunderverband Güterkraftverkehr Logistik und Entsorgung", (BGL) forteller at dagens situasjon innen langtransport er den vanskeligste landet har opplevd.

Og statistikken viser tydelige tall: Omkring 17% av landets bestand av lastebiler er avskiltet siden januar. Kjapp hoderegning skulle tilsi at det nesten er én av fem lastebiler som dermed har blitt avskiltet. Eller med andre tall: Hele 60.000 lastebiler over 12 tonn!

Samtidig har nyregistreringene gått tilbake med 47,8 prosent i årets første åtte måneder sammenliknet med samme periode i fjor. Tallene for august viser en tilbakegang på 68,6 prosent i forhold til august i fjor.

Bundesamt für Güterverkehr (BAG) i Köln anslår at 30.000 lastebilsjåfører har mistet jobben mellom oktober i fjor og frem til juni i år.

Tidligere i år har tungt.no fortalt om stigningen i den tyske veiskatten - maut. Allerede i mai ropte organisasjonene et varsko og fryktet at kombinasjonen høy skatt og finanskrise ville skape kaos.

Les også: Maut skaper arbeidsløse?

- Vi opplever nå at de tyske transportbedriftene går gjennom de tøffeste tidene siden andre verdenskrig, forteller BGL-leder Prof. Dr. Karlheinz Schmidt. Han trekker også frem at stigningen i veiskatten på mellom 40 og 90 prosent ifølge deres oppfatning er og forblir en måte å rasere arbeidsplassene på.

- Den neste forbundsregjeringen vil få en stor oppgave med å feie skårene opp etter denne regjeringskoalisjonens transportpolitikk, hevder han. - Dagens politikk er en kombinasjon av ufornuft og ideologi, avslutter han.

Les mer om maut-problematikken: Mer penger inn - tross færre kilometer

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!