Det er mange måter å håndtere kriser på. Skal man ligge i dvale, kutte kraftig i arbeidsstokken, eller satse på å ri krisen av med tilnærmet fullt personell og dermed ha et konkurransefortrinn når det peker oppover igjen? Det koster mye å bruke feil strategi. Og penger må til. Mye penger.

Scania-høvding, Leif Östling, er overbevist om at det finnes et stort og voksende lastebilmarked på sikt. Tidligere, før høstmørket kom trekkende med finanskrisen, viste han planer om en kraftig økt produksjon. Fra 80.000 kjøretøy i 2008, til 100.000 i 2010 og tilslutt 150.000 i år 2015. Han holder fortsatt fast ved denne visjonen, selv om han nå har tatt bort årstallet 2015 fra talene sine. Allikevel forventer han solid oppgang i løpet av de nærmeste fem-seks årene.

Dersom oppgangen snart kommer, vil Scania stå godt rustet. I motsetning til mange av konkurrentene har Scania beholdt de aller fleste i produksjonen, omkring 11800 personer. Dette har de klart bl.a. med firedagersuke og via støtte til kompetanseutvikling samt EU-lån. EU-lån fikk forresten Volvo også.

Les også: Scania får EU-støtte for kompetanseutvikling

Det er naturligvis et konkurransefortrinn å ha kompetansen på plass når oppgangen kommer. Men det er gambling ettersom man ikke vet når vinden snur.

På den ene siden renner pengene ut av sekken, på den andre siden står man bedre rustet om det snart snur. En annen effekt er goodwill´en Scania oppnår ved å ta godt vare på sine ansatte. Det vil bli husket, like godt som aksjonene Volvo opplevde mot ledelsen etter kombinasjonen massepermitteringer og rekordhøye aksjeutbetalinger.

Så får vi se hvor lenge Scaniaeieren - VW - er villig til å betale for gildet. I andre kvartal i år var tapet 181 millioner svenske kroner . Og i desember går avtalen om firedagersuke ut.

Tilslutt skal vi heller ikke glemme at Scania nå er den eneste produsenten som presenterer ny hytte under lavkonjunkturen og som bokstavelig talt kan bruke trekkraften fra denne på veien oppover.

Feil strategi koster mye, men det står respekt av Scanias satsning.

Man kommer ikke over et stup med to korte hopp.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!