Det er lenge siden en lastebillansering har vært omfattet av en så kraftig rykteflom som lanseringen av nye Scania R-serie. Vi i redaksjonen har fått en rekke tips og på forumet har også diskusjonen gått livlig. Svært mange har vært bombastiske i sine påstander. Vi har hørt om mange "sikre" kilder som har fortalt om V8 på 17 liter med effekter godt over 700 hk, ja helt opp til 780 hk har enkelte påstått. Nå sier vi ikke at det ikke er noe hold i disse ryktene, bare at den nye supermotoren i hvert fall ikke kommer nå.

I vårt brudd på Scanias sperrefrist slapp vi nyhetene rundt designet av den nye bilen. Spesielt grillen, med sin nye utforming, har en klar funksjon - å slippe inn mer kjøleluft. Og her kan det ligge klart for en sterkere V8, for etter hva vi vet har Scania møtt på utfordringer når det kommer til kjøling av V8-motoren for å klare Euro6-kravene. Kombinert med de nye sideskjørtene på trekkvognene sørger designet for lavere luftmotstand, og dermed lavere forbruk. Trenger man ekstra store dieseltanker kan man spesifisere trekkvogna med batteriene plassert helt bakerst på trekkvogna. Dermed kan en toakslet trekker utstyres med 1500 liters dieseltanker, mens det blir plass til 1000 liter på en 6x2-bil.

Innvendig

Innvendig har det skjedd en hel del. Blant annet har man endret designet på dashbordet, tatt i bruk materialer som oser mer av kvalitet, og kommet opp med flere fargevalg. Oppbevaringsrommene har blitt flere og bedre, videre har man et smart sammenleggbart bord plassert på passasjersiden av dashbordet. Når det gjelder koppholdere har de nå kommet opp i et antall på fire.

Når vi har snakket med Scania-sjåfører har mange klaget på at kjøleskapet ikke har plass til 1-liters melkekartonger, og at de har måttet "bygge" køya av diverse småputer før de kan legge seg. Scania har ikke endret kjøleskapet, men når det gjelder køya kan man nå velge en spesiell variant som enkelt kan trekkes ut til en bredde på 90 cm. "Markedets bredeste", sa Scania-folket. Noe som bare stemmer hvis man velger å se bort fra Volvos XXL-hytte som har en bredere madrass enn dette. Videre kan setene nå justeres fra køya, via fotpedaler.

Coaching

Mens de fleste velger å sende sjåfører på kurs for å lære seg økonomisk kjøring, introduserer Scania nå en "a utomatisk" føreropplæring i bilen. Systemet analyserer fortløpende data fra forskjellige sensorer og gir sjåføren tilbakemelding om kjørestilen. I hovedsak er det fire områder som bedømmes; bakkekjøring, valg av gear, bruk av bremsesystemer, samt hvor forutseende sjåføren er under kjøring. Ved hjelp av tekst og symboler i informasjonsdisplayet får sjåføren tilbakemelding om hvordan vedkommende kjører. På denne måten kan sjåføren konkurrere med seg selv om mest mulig økonomisk kjøring, og ikke minst bli mer bevist på egen kjørestil.

Opticruise

For en del år siden sa en av Scanias ingeniører at han kom til å lenke seg fast i clutchpedalen, før han lot den forsvinne. Denne ingeniøren så vi ikke noe til under lanseringen av nye R-serie. Kanskje fordi clutchpedalen nå er overflødig også i en Scania? Det vil si, hvis man ønsker det kan man fortsatt bestille Opticruise med clutchpedal, eller man kan la være. Valget er ditt.

Uansett har man endret en hel del på Opticruise i forhold til forgjengeren. På den helautomatiske versjonen har man innført en ny elektrohydraulisk manøvrering av clutchen. Den automatiske clutchen benyttes lynraskt ved gearskift, noe som skal gi raskere og mykere gearinger. Bakkeassistent (Hill holder) er standard i kombinasjon med den helautomatiske versjonen. For de som lurer på hvordan det blir å rangere uten clutchpedal må det nevnes at systemet har et manøvreringsmodus som fungerer utmerket når man skal "småkjøre" på trange plasser, eller rygge inntil lasteramper. Skulle man ha behov for å gynge seg løs, har man også tatt høyde for det og har utstyrt systemet med et eget program for nettopp dette.

Vi fikk prøvekjøre nyheten både på bane og ute på veien. Nå skal vi ikke være bombastiske etter en liten prøvetur på svært gode svenske veier, men bilen leverer den, selv om vi ikke tror den matcher for eksempel Volvos I-Shift når det gjelder hurtige gearinger. Nettopp det skal vi se nærmere på om et par uker da vi legger ut på en skikkelig norsk test av nye Scania R-serie. Den testen, og mer om nyhetene fra Scania, kan du lese i TransportMagasinet nummer 8.

Les også: Her er den nye R-serien!

Les også: Ny Scania "smygvist" i Frankfurt!

Følg også diskusjonen om den nye hytta og spekulasjoner på vårt forum.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!