Vi er ikke veldig begeistret for sperrefrister, men vi er innstilt på å følge dem når vi blir bedt om det.

Men når Scania velger å vise bilen til flere tusen motorjournalister på Europas største bilmesse i Frankfurt, samtidig som tungbiljournalistene som er på pressevisning av den samme bilen i Sverige forventes å forholde seg til en sperrefrist to dager fram i tid blir det for dumt etter vår mening.

Derfor velger vi å følge Scania i denne saken - og gjennomføre et aldri så lite brudd på sperrefristen. Som man ser på bildet, følger Scania I Volkswagens fotspor og endrer ikke mye på utseendet.

Først og fremst er det endringer på grillen med større og mer markante åpninger til kjøling, ny støtfanger, større Scania-bokstaver og nye sideskjørt.

Da vi spurte ansvarlige personer høyt oppe i Scania-systemet hvorfor de gjorde det på denne måten, var svaret at Volkswagen som eier av Scania, hadde gitt beskjed om at den nye bilen skulle stå utenfor hallen der VW skulle fortelle over 2000 inviterte motorjournalister om sine mange nyheter.

Og nyhetene om Scania stod Scania-sjefen Leif Östling for selv. Vi har ikke tenkt å avsløre alle nyhetene om den nye Scania R-serie her - det får vente til "sperrefristen" torsdag klokka 15.00, men i følge flere utenlandske medier, bl.a. Yahoo Deutschland, fortalte Östling om nyhetene med den nye bilen, først og fremst om de moderne førerassistentsystemene.

Så selv om vi vet om alle de andre nyhetene i nyeste R-serien, velger vi i hvert fall å forholde oss litt til "s perrefristen" til Scania (selv om de har brutt den selv) og ikke avsløre mer i denne omgang. Nyt bildet og følg med her på tungt.no for mer informasjon rundt ny Scania R-serie.

Les også: Ny Scania "smygvist" i Frankfurt!

Sjekk også forumet vårt for ytterligere "spion-bilder" og spekulasjoner.

Diskusjoner om den nye hytta kan du også lese på denne forumtråden.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!