Høyere sikkerhet og pålitelighet er de sterkeste drivfaktorene for å kjøre busser og lastebiler på vinterdekk. Med vinterdekk blir bremselengden betydelig kortere, spesielt på is, sammenlignet med standarddekk. Med bedre grep minsker også risikoen for at et kjøretøy skal kjøre seg fast eller bli forsinket, noe som får direkte følger for norske  fraktfirmaers lønnsomhet.

 

Ultra Grip WTS

Med det nye tilskuddet 315/60R22,5 finnes styredekket Goodyear Ultra Grip WTS (Winter Traction Steer) nå i 10 størrelser. En annen interessant størrelse i serien er 355/50R22,5, som tilbyr et unikt akseltrykk på 7,5 tonn på samme diameter som et 295/60R22,5-dekk.

 

For bybruk finnes styredekket 275/70R22,5 Ultra Grip WTS City med forsterkede sidevegger som gir god beskyttelse mot slitasje fra fortauskanter. Dekket anbefales, akkurat som resten av størrelsene i serien, på samtlige dekkposisjoner og under alle forhold bortsett fra ekstremt vinterføre.

Ultra Grip WTD

Den nye størrelsen 315/60R22,5 er det sjette dekket i serien Goodyear Ultra Grip WTD (Winter Traction Drive). Ultra Grip WTD komplimenterer styredekket Ultra Grip WTS, og sammen danner de en bransjestandard for vinderdekk for lastebiler og busser.

 

En av de viktigste egenskapene hos Ultra Grip WTD er slitebanemønsteret. Med Goodyears 3D-BIS-teknologi med vaffelliknende, trapesformede tredimensjonale gummiblader låses dekkets blokk sammen under trykk, og skaper dermed en mer stabil trykkflate.  I kombinasjon med høyt antall hulrom i mønsteret og tett liggende blader gir det godt grep på snø, is og vått underlag, og forbedret slitestyrke og levetid.

 

Samtlige av Goodyears vinterdekk for lastebiler og busser er merket med en logo som symboliserer et fjell og et snøkrystall. Ultra Grip WTD og Ultra Grip WTS kan både mønsterskjæres og regummieres for bedre kjøreøkonomi.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!