Transportsentralen AL Trondheim (TS) flyttet inn i et flott nytt anlegg på Rosten i Trondheim i desember i fjor. Det nye anlegget er på 15 mål og har en bygningsmasse på 7000 m2 fordelt på kontorbygget på 4000 m2, og et sidebygg på 3000 m2. Nå trenger ikke TS alt dette selv, så de har fått inn mange leietakere som naturlig hører til der transport utføres.

Vi spurte daglig leder Trond Buchmann hvordan finanskrisen hadde slått ut for dem?

- Det stoppet fullstendig opp i månedsskiftet november/desember i fjor, men så løsnet det igjen etter påske. Vi hadde faktisk en "all time high" nå i juli. Dessuten ser vi at krisepakkene begynner å virke. Det har vært enormt med asfaltkjøring, forteller han.

Viviann Langolf og Line Strømsvik sitter på avdelingen som kalles anlegg/tipp/asfalt/masse. I sommer har de bare blitt kalt asfaltjentene.

- Det er nok vi som har merket effekten av tiltakspakkene best. Vi har en dobling i forhold til normalen når det gjelder asfaltkjøring. Denne sesongen er så mye som 60 til 65 biler i sving med dette. Mange av disse er innleide. Vi har kontrakt på asfaltkjøring fra Andøya i nord, til Oppdal i sør, forteller Viviann til TransportMagasinet.

Så mye asfaltkjøring er det, at det opereres med døgnvakt for å ha alt under kontroll. Tar vi med at de to jentene også steller med anleggs- og tippbiten i TS, har de ansvaret for å holde rundt 100 biler i drift!

Selv om asfaltkjøringa er stor for tiden, har TS merket kraftig nedgang på et par av de andre områdene. Krankjøring kunne det vært mer av, det samme gjelder utenlandskjøringa. Generell tipp- og anleggskjøring har det også vært ganske lite av, så Buchmann er spent på det nær forestående valget.

- Det store oppsvinget innen asfaltkjøring vet vi i stor grad skyldes at tiltakspakkene har begynt å virke, men det er lite nybygging for tida. Blir det et regjeringsskifte tror vi det vil bety mer satsing på nyanlegg og vedlikehold, ikke bare asfaltsatsing, avslutter Trond Buchmann i Transportsentralen AL Trondheim.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!