Vi har kjørt mye Volvo i år. Ny FH16 testet vi allerede rett over nyttår, videre har vi kjørt est på Volvo FH16 med det ekstra store XXL-førerhuset. Nå har vi gjennomført en test av den sterkeste lastebilen på markedet, FH16 700.

Den har 700 hester til rådighet, og et velvoksent dreiemoment på hele 3150 Nm. Koplet til nyeste generasjon I-Shift valgte vi å legge testløypa over Haukeli og ende opp i Haugesund. Har man stor motor så bør den få prøve seg på noe annet enn flatmark i det sentrale Østlandsområdet, ikke sant?

Vi hadde riktignok ikke helt fullt lass, "bare" i overkant av 47 tonn, men i hvert fall nok til at motoren hadde noe å jobbe med. Nå skal vi være forsiktige med å være bombastiske hva gjelder hvor sterk FH16 700 hk egentlig er.

I forhold til den gamle 660 hesteren skiller det jo ikke mer enn 40 hk og 50Nm, men så er det dette med psykologi da. Man vet jo at dette er den sterkeste lastebilen på markedet så da føles den jo ekstra sterk. Uansett; godt går den, og koplet til det flotte automatiserte gearsystemet I-Shift, blir hverdagen bak rattet svært så bekvem.

Volvo har fått mye pepper for stabilitetsproblemer og varierende kjøreegenskaper. Dette tror vi nå er et tilbakelagt stadium. De bilene vi har kjørt av nye generasjon FH har hatt svært gode kjøreegenskaper. Det ser ut til at Volvo har gjort en skikkelig ryddejobb her.

Hele testen kan du for øvrig lese i neste utgave av TransportMagasinet som kommer i postkasse og bladhyller i løpet av kort tid.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!