I tillegg til sine fabrikker i USA har Navistar en fabrikk i Mexico og en i Canada. Den canadiske fabrikken stengte i slutten av juni og det har gått rykter om at Navistar planla å flytte produksjonen til den mexicanske fabrikken.

Dette benekter Navistar at de har tenkt til. Tvert i mot funderer de nå på å åpne den canadiske fabrikken igjen, det vil si hvis de får i stand en ny avtale med fagforeningen som gjør det mulig med en mer fleksibel og strømlinjeformet produksjon.

Fabrikken i Chatham, Ontario, sysselsatte ca. 500 arbeidere som produserte ca. 35 Class8-trekkvogner daglig. For det meste produserte de International ProStar og LoneStar med både lang og kort hytte. Når markedet var på topp produserte man 200 trekkvogner daglig ved fabrikken.

Navistar har uttalt at de ønsker å øke antall modeller som skal produseres i Canada med en blanding av DuraStar, WorkStar og TranStar med kort hytte, samt lange og korte hytter av ProStar og LoneStar.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!