Det viser seg nemlig at de ansatte rekker å gjøre like mye nå, ja nesten mer, enn tidligere. Dette kom frem i Södertälje forleden der Scania-sjef Leif Östling talte.

- Det er nok er viss overkapasitet der, ja, forteller han. Men hva det kan komme til å bety for rundt 5000 tjenestemenn ville han ikke presisere, forteller svensk radio.

Tungt tipper det på sikt kan dreie seg om eventuelle omgrupperinger. Visjonen er nemlig å øke produksjonen kraftig. I løpet av en tiårs-periode tror han at Scania kan produsere 15 lastebiler pr. ansatt, mot 2,5 lastebiler i 1990.

Siden juni har alle Scania-ansatte i Sverige jobbet firedagersuke med en reduksjon i lønnen på 10 prosent. - Jeg har nok alltid trodd at det har vært en overkapasitet innebygd i systemet, og det tror jeg vi kan se hos oss også, avsluttet Östling, som også føler at bunnen er nådd og at han ser tegn på en oppgang i markedet igjen.

Hovedvernombudet i Scania, Ulf Ericson, er ikke enig i at de ansatte rekker like mye som tidligere. - Vi har prioritert bort det som er minst viktig, noe som egentlig betyr at det ligger en stor haug med arbeid som ikke tas hånd om, forteller han til SVT lørdag kveld. Han er opprørt over uttalelsen.

Den nåværende avtalen om firedagersuke er gjort mellom Scania og fagforbundet. Avtalen løper til nyttår, og det er nok vanskelig å komme til enighet når den går ut.

Som en liten apropos kan vi nevne at Östling selv jobber firedagersuke. Det ser dog ut til at han rekker å sysle med det meste, så en eventuell overkapasitet gjelder kanskje ikke bare de ansatte, men også sjefene?

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!