Det er region øst som har analysert de 63 dødsulykkene i regionen i fjor, og rapporten viser at blant 22 mangler ved veiene som er kartlagt, har 10 hatt "mye å si" og vært "avgjørende" for at ulykkene har skjedd.

I tillegg til at veiene har vært medvirkende årsaker til ulykkene, har de også hatt konsekvenser for skadeomfanget, står det å lese i rappporten.

I 19 av ulykkene har man kommet frem til at veistandarden har påvirket skadeomfanget. Det gjelder ofte farlig sideterreng, som trær, stolper og fjellnabber som står like ved veien, men også manglende rekkverk og rekkverk satt opp etter gammel standard. I fire av ulykkene var manglene avgjørende for omfanget, og i tolv hadde de "mye å si", heter det videre.

Rapporten peker også på at hver tredje som døde i trafikken i 2008 mistet livet i møteulykker, mens en tredjedel mistet livet som følge av utforkjøringer.

Ved møteulykker hjelper det ikke mye med sikrere biler. Det er midtskillere og bedre veier som må til.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!