Selv sier han at trives med jobben og har en godt apparat rundt seg. Og oppgavene er mange fremover. Blant annet at det er for få i lastebilnæringa som er organiserte og mange har blitt presset til å bli selvstendige og jobbe på regning.

- Det har liksom blitt en slags mote dette at bedriftene kun skal drive på med sine kjerneverdier. Dette kaller jeg en tendens i tiden og jeg tror det vil snu. Vi vil tilbake til 3-parts strukturen med arbeidstaker, arbeidsgiver og offentlig myndighet, forklarer han.

Offentlig ansvar

- Når det gjelder saker som sjåfører og folk i bransjen er opptatt av er det spesielt tre saker jeg vil jobbe med. Den første er at samordningen mellom sjø, jernbane og vei må bli bedre. Den andre gjelder statens ansvar til å skaffe flere og bedre rasteplasser slik at næringa faktisk kan følge kjøre og hviletidsbestemmelsene. Den tredje er en ny tariffavtale som gir et mer oversiktlig løssforhold og regulerte arbeidsdager forklarer forbundslederen.

Tungt og Transportmagasinet har tatt to kopper kaffe med Hansen. Hva vi pratet om, kan du lese mer om i neste utgave av TransportMagasinet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!