Medeier og daglig leder, Kjetil Dale, tar imot oss i verkstedshallen sammen med noen av de ansatte. Midt på gulvet står den, investeringen som lyser guttedrøm lang vei. Ikke bare er det en Peterbilt 379, hentet hjem fra USA. Neida, Rolands skaffet seg like godt en av de siste produserte med det gode gamle utseendet. Nummer 126 av de siste 1000 produserte, en såkalt "Legacy class edition", fant veien over dammen og havnet i Hægeland på Sørlandet.

På begge sidene av den svære hytta kan vi se motiver av historiske biler fra den gang da, noe som har vært ideen helt siden denne gjengen satt på lunsjrommet og leste TransportMagasinet for noen år tilbake.

- Ja, vi fikk faktisk ideen til dette da vi leste i TM og kikket på bilder av en flott amerikansk bil, innrømmer Kjetil.

Kjetil innrømmer glatt at det er mye guttedrøm i investeringen, men offisielt er tanken bak profilering av bedriften.

- Det startet med at vi leste i TransportMagasinet, og det er ikke tull engang. Vi kikket på bilder av amerikanske lastebiler og begynte å lete etter en på nettet. Vi fant denne hos en forhandler i La Fayette i Lousiana og sendte over pengene på forskudd.

Jeg tror nok amerikanerne fikk litt bakoversveis når det dumpet inn nærmere 800 000 kroner på kontoen fra en nordmann de aldri hadde hørt om på andre siden av Atlanterhavet. Den er betalt kontant. Vi hadde aldri lånt penger for å kjøpe en slik bil, fastslår Kjetil.

De nybakte eierne tok selv turen til USA og hentet bilen, kjørte den til havna i Jacksonville og ventet noen lange uker før båten kom til Europa. I januar 2008 sto den for første gang på europeisk jord. Og i TM 6 blir den for første gang presentert for TM's lesere.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!