Skjønt ny og ny. Bilens common rail-motor er den samme som sitter i Iveco Daily, men er tilpasset den nye sekstrinns gearkassa til ZF.

Ivecos 3 liters motor 4P10 erstatter to tidligere motorer. Den nye bilen har blitt 258 kg lettere enn de forrige versjonene med 3- og 4,9 liters motorer, men har bedre ytelser enn disse.

TransportMagasinet har allerede prøvekjørt den lille Daimler/Fuso-lastebilen med 3,5 og 7,5 tonn totalvekt. Siden den forrige fornyelsen av Canter har det ikke skjedd mye med verken eksteriør eller interiør. Derimot merker vi stor forskjell i drivlinja allerede fra starten.

Styringen er eksakt og fjæringen på forakselen ganske behagelig. Gearspaken på dashbordet er plassert fint, slik at det er mulig å bevege seg fra det behagelige føreresetet og over til benken på passasjersiden. Rattjusteringen burde dog vært bedre.

Fuso Canter er en liten lastebil i et lavprissegment. Daimler kaller det for en liten lastebil til prisen av en varebil.

Bortsett fra bydistribusjon så er ikke Canter beregnet på transportselskap. Men til distribusjon fungerer den godt med sitt relativt komfortable innsteg, samt lave lastehøyde.

Komplett rapport får du i neste utgave av TransportMagasinet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!