Høvåg-kroa, eller bare "Høvåg", er et begrep for yrkessjåfører som kjører E18 forbi Kristiansand. Her har det vært drevet veikro i svært mange år, de siste 6 ½ åra med Geir Figenschau som daglig leder. Han har lagt opp til å tilfredsstille de mange yrkessjåførene som har veiene forbi. Blant annet har han servering av varm mat fram til klokka 23 på kveldene. Videre er det fine fasiliteter for de som trenger en dusj eller et sted å ta hvilepause. Men mørke skyer truer på himmelen. I forbindelse med den nye motorveiparsellen på 4,5 mil blir det litt omvei å stoppe på Høvåg. Allikevel har ikke veivesenet lagt til rette for hvile for landets viktigste yrkesgruppe, langs den nye motorveien.

- Jeg håper jo at sjåførene skal fortsette å komme til oss på Høvåg. I hvert fall sier svært mange at de vil gjøre det. Det skal bli spennende å se hvordan dette utvikler seg. Det er nemlig ikke mange andre plasser der det passer å ta den pålagte hviletiden når man kjører mellom Oslo og Stavanger, sier Geir.

Han har trykket opp et lass med t-skjorter der hele ryggen er dekket med et kart der den nye motorveien og den gamle veien er avbildet, på den gamle veien står det "it´s my way" og på motorveien står det "or the highway". En liten påminnelse om at sjåførene må ta et veivalg hvis de vil stoppe på Høvåg.

- Jeg har delt ut over 800 slike skjorter i sommer. Håper at det får noen og enhver til å ta det riktige valget, sier Geir.

Han har planer om en flytting til den nye motorveien, men inntil det skjer håper han fortsatt at sjåførene vil stoppe på Høvåg. Han har søkt om å få sette opp henvisningsskilt ved avkjøringen fra motorveien, men har fått nei (!!) av Statens vegvesen.

- Det er rart at jeg ikke kan få opp et skilt til et så viktig sted som en plass der yrkessjåførene kan ta sin lovpålagte hvile, mener Geir, som håper at kundene fortsatt velger å ta pausa si på Høvåg.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!